1. Tulisiko vapaille kuvataiteilijoille luoda oma eläkelaki, jossa on palkansaajien tasoinen maksuosuus ja eläketurva?
2. Tulisiko valtion ylimääräisten taiteilijaeläkkeiden määrä nostaa sataan eläkkeeseen vuodessa?
3. Tulisiko taiteilijoiden voida tehdä taiteellista työtä työttömyysturvan aikana, jos siitä ei synny voittoa ja he samaan aikaan ovat kykeneviä ottamaan vastaan tarjottua muuta työtä?
4. Tulisiko kuvataiteilijoiden apurahamediaani nostaa Pohjoismaiselle tasolle?
5. Tulisiko valtion kannustaa ja tukea kuntia ja kaupunkeja lisäämään kuvataidetta rakentamisessa ja ympäristössä?
6. Tulisiko yleishyödyllisten yhteisöjen, kuten taiteilijajärjestöjen toiminta katsoa tuloverotuksen ja arvonlisäverotuksen ulkopuoliseksi toiminnaksi, jos se ei kokonaisuudessaan tuota voittoa?
Jokinen Kalle (kok. / Häme) 4.4.2011 / kysymys 2, 3, 4, 5, 6
Kanerva Ilkka (kok. / Varsinais-Suomi) 20.3.2011 / kysymys 1
Mäkelä Outi (kok. / Uusimaa) 27.3.2011 / kysymys 1
Sasi Kimmo (kok. / Helsinki) 6.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Vahasalo Raija (kok. / Uusimaa) 4.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Virolainen Anne-Mari (kok. / Varsinais-Suomi)22.3.2011 / kysymys 1
Varalla: Karvo Ulla (kok. / Lappi) 20.3.2011 / kysymys 1
Elomaa Kike (ps. / Varsinais-Suomi) 20.3.2011 / kysymys 1
Jääskeläinen Pietari (ps. / Uusimaa) 30.3.2011 / kysymys 1
Alatalo Mikko (kesk. / Pirkanmaa) 20.3.2011 / kysymys 1
Kalmari Anne (kesk. / Keski-Suomi) 21.3.2011 / kysymys 1
Komi Katri (kesk. / Etelä-Savo) 28.3.2011 / kysymys 1
Paloniemi Aila (kesk. / Keski-Suomi) 21.3. / 9.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Rantakangas Antti (kesk. / Oulu) 20.3.2011 / kysymys 1
Varalla: Oinonen Lauri (kesk. / Keski-Suomi) 20.3.2011 / kysymys 1
Rauhala Leena (kd. / Pirkanmaa) 20.3.2011 / kysymys 1
Filatov Tarja (sd. / Häme) 19.3. / 4.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Guzenina-Richardson Maria (sd. / Uusimaa) 20.3.2011 / kysymys 1
Kantola Ilkka (sd. / Varsinais-Suomi) 19.3.2011 / kysymys 1
Karhu Saara (sd. / Pirkanmaa) 23.3.2011 / kysymys 1
Kiuru Krista (sd. / Satakunta) 21.3.2011 / kysymys 1
Kumpula-Natri Miapetra (sd. / Vaasa) 19.3.2011 / kysymys 1
Lipponen Päivi (sd. / Helsinki) 21.3.2011 / kysymys 1
Piirainen Raimo (sd. / Oulu) 19.3. / 14.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Saarinen Matti (sd. / Uusimaa) 23.3.2011 / kysymys 1
Tuomioja Erkki (sd. / Helsinki) 21.3.2011 / kysymys 1
Väätäinen Tuula (sd. / Pohjois-Savo) 14.4.2011 / kysymys 2, 3, 4, 5, 6
Varalla: Kuisma Risto (sd. / Uusimaa) 22.3.2011 / kysymys 1
Arhinmäki Paavo (vas. / Helsinki) 7.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Lapintie Annika (vas. / Varsinais-Suomi) 12.4.2011 / kysymys 1
Yrttiaho Jyrki (vas. / Varsinais-Suomi) 20.3.2011 / kysymys 1
Varalla: Hänninen Katja (vas. / Oulu) 9.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Varalla: Puhakka Sirpa (vas. / Helsinki) 9.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Varalla: Sirnö Minna (vas. / Pirkanmaa) 6.4.2011 / kysymys 2, 3, 4, 5, 6
Alanko-Kahiluoto Outi (vihr. / Helsinki) 31.3. / 4.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Brax Tuija (vihr. / Uusimaa) 22.3.2011 / kysymys 1
Karimäki Johanna (vihr. / Uusimaa) 23.3. / 8.4.2011 / kysymys 1, 2, 3, 4, 5, 6
Niinistö Ville (vihr. / Varsinais-Suomi) 19.3.2011 / kysymys 1
Sinnemäki Anni (vihr. / Helsinki) 4.4.2011/ kysymys 1
Varalla: Pulliainen Erkki (vihr. / Oulu) 4.4.2011 / kysymys 2, 3, 4, 5, 6
Varalla: Rantanen Elina (vihr. / Varsinais-Suomi) 21.3.2011 / kysymys 1
Jokinen Kalle (kok. / Häme) 4.4.2011
Eli: Kyllä
Kyllä
Kyllä
Kyllä
Kyllä, ehdottomasti.
Kyllä
Kanerva Ilkka (kok. / Varsinais-Suomi) 20.3.2011
Varmasti täysin perusteltu ehdotus!
Ilkka Kanerva
Mäkelä Outi (kok. / Uusimaa) 27.3.2011
Hei Maaria!
Kiitos kysymyksestänne.
Taiteilijoiden eläkeasiat on saatava kuntoon - jos ei muuten niin
varmaankin oma laki voisi olla hyvä vaihtoehto.
Terveisin,
Outi Mäkelä
Sasi Kimmo (kok. / Pirkanmaa) 6.4.2011
Valtiontalous on pahasti alijäämäinen. Siksi seuraava eduskunta joutuu
tekemään runsaasti säästöpäätöksiä. Taiteilijajärjestöjen pitäisi päättää
yksi asia, joka niille on tärkein. Sitä voisin tuke, jos sen kustannukset
ovat kohtuulliset.
yst
Kimmo Sasi
Vahasalo Raija (kok. / Uusimaa) 4.4.2011
KYLLÄ. Taiteilijoiden kohdalla tulee luoda uusi "nimike", koska he eivät
ole palkansaajia eivätkö yrittäjiä, joihin kahteen kategoriaan työtä
tekevät jaetaan. Taiteilijat eivät kuulu kumpaankaan.
KYLLÄ. Taiteilijaeläkkeitä onkin voitu nyt lisätä
ja niitä tulee lisätä edelleenkin.
KYLLÄ Taiteilijoiden osalta ollaan
tavallaan aina töissä, aina luomassa uutta. Rajanvetoa työn ja vapaa-ajan
välille on vaikea vetää. Työttömyysturva ei saa passivoittaa.
KYLLÄ. On noloa, että sivistysvaltiossamme ollaan jäljessä.
KYLLÄ. Esimerkiksi
velvoitettaisiin käyttämään osa rakentamisrahasta taiteiden hankkimiseen,
prosenttiperiaate.
KYLLÄ. Muussa
tapauksessa yleishyödyllisten yhteisöjen ja yhdistysten toiminta
vaarantuu.
Ystävällisin terveisin,
Raija Vahasalo
Virolainen Anne-Mari (kok. / Varsinais-Suomi)22.3.2011
Arvoisa Maaria Markala,
Anne-Mari Virolaisen puolesta välitän hänen vastauksensa kysymykseenne.
Edustaja Virolainen vastaa kysymykseenne kyllä,
Ystävällisesti,
Leo S.
Leo Svahnbäck
kansanedustaja Anne-Mari Virolaisen avustaja
Varalla: Karvo Ulla (kok. / Lappi) 20.3.2011
Hei
Kiitos viestistä. Voin vastata kysymykseesi kyllä. Näin vaalien alla
monille asioille löytyy myötämielisyyttä, mutta arvostan taiteilijoita.
Asia on syytä selvittää perin pohjin.
Yst.
Ulla Karvo
Elomaa Kike (ps. / Varsinais-Suomi) 20.3.2011
Kiitos viestistä.Tämä eläkeasia taiteilijoiden kohdalta tuli
selväksi.Oma eläkelakijärjestelmä olisi ehdottoman tärkeää tai-
teilijoiden kohdalla.Tutkimus toi epäkohdat hyvin esille.
Olen sellainen Perussuomalainen,jolle koko laaja taidemuotojen
olemassaolo laidasta laitaan merkitsee paljon.Kulttuurin kaikki-
puolinen olemassaolo ja hengissäpysyminen on arvokasta.
Vastaus on kyllä.
Kike
Jääskeläinen Pietari (ps. / Uusimaa) 30.3.2011
KYLLÄ!
Kerväterveisin
Pietari
Alatalo Mikko (kesk. / Pirkanmaa) 22.3.2011
Minä sain jo Aution Riston ja Hyssälän kanssa parannettua
apurahataiteilijoiden eläketurvaa 2 v. sitten. Nyt jatketaan, jos EKssa
ollaan. T. Mikko A.
Kalmari Anne (kesk. / Keski-Suomi) 21.3.2011
Hei
Kiitos viestistä. Vastaan kysymykseenne:
kyllä.
Terveisin
Anne Kalmari
Kansanedustaja
Komi Katri (kesk. / Etelä-Savo) 28.3.2011
Hei,
kiitos yhteydenotostanne.
Ihmiselossa työ on tärkeä osa jokapäiväistä elämää. Keskustan tavoitteena
on, että työelämä on osa suomalaisen ihmisen hyvää elämää.
Kuluneella hallituskaudella apurahalla työskentelevien tieteentekijöiden
ja taiteilijoiden asemaa parannettiin, kun he pääsivät vuoden 2009 alusta
ansioon suhteutetun sosiaaliturvan piiriin.
Työelämän ja kansalaisten elämäntapojen kehittyessä eripituiset ja
erilaiset työsuhteet/työskentelytavat tulevat yhä yleisemmiksi.
Työlainsäädäntöä, eläkelakeja ja sopimuksia on kehitettävä tästä
aiheutuvien ongelmia ratkaisemiseksi.
Ystävällisin terveisin,
Kansanedustaja Katri Komi
Paloniemi Aila (kesk. / Keski-Suomi) 21.3. / 14.4.2011
Pitäisi ehdottomasti. On kestämätöntä, että suuri joukko tämän
yhteiskunnan rakentajia on jäänyt ilman heille kuuluvia oikeuksia, kuten
eläketurvaa. Myös työttömyys- ja muita sosiaaliturvakysymyksiä pitää
lähteä ratkomaan seuraavissa hallitusneuvotteluissa. Apurahansaajien
eläketurvaahan pystyttiin jo parantamaan.
Ylimääräisiä taiteilijaeläkkeitä tulee nostaa niin paljon kuin
budjettiin saadaan haastavassa taloustilanteessa neuvoteltava siihen
rahaa.
Kyllä tulisi. Juuri tällaisia loukkuja, jotka estävät järkevän
työnteon, pitäisi ylipäätään purkaa.
Kyllä pitäisi nostaa Pohjoismaiden tasolle.
Ehdottomasti pitäisi. Nyt on päästävä vihdoin puheista tekoihin.
Kyllä pitäisi. Yleishyödyllisyyden määritelmä on vihdoin saatava
"valmiiksi", nyt epämääräinen tulkinta tuottaa vaikeuksia monille
järjestöille.
terveisin
Paloniemen Aila
kansanedustaja ( kesk)
Jyväskylä
taiteen ja kulttuurin ja alan tekijöiden puolesta
Rantakangas Antti (kesk. / Oulu) 19.3.2011
Hei
Olen valmis kehittämään ko.eläketurvaa,mutta yksityiskohtaisesti en pysty
ottamaan kantaa.
t.Antti R
Varalla: Oinonen Lauri (kesk. / Keski-Suomi) 20.3.2011
HEI Maaria!
Vastaus on kyllä, asiaan kannattanee palaa vasta toukokuussa vaalin
jälkeen, silloin tehdään aloite asiasta eduskunnassa, jos saan valtakirjan
töihin.
terveisin
Lauri Oinonen
Rauhala Leena (kd. / Pirkanmaa) 20.3.2011
Kiitos kysymyksestä
kyllä on vastaukseni. Sivistysvaliokunnassa olemme käsitelleet
tekijänoikeuksien yhteydessä artistien työkysymyksiä. Eläketurva tulee
taata . Olen ymmärtänyt , että monen artistin toimeentuloon liittyy
hyvinkin paljon epävarmuustekijöitä ja palkka ei ole suuri. On löydettävä
malli joka ottaa huomioon artistien työn luonteen ja mahdollistaa
riittävän eläketurvan
Ystävällisin terveisin Leena Rauhala
Filatov Tarja (sd. / Häme) 19.3. / 4.4.2011
Hei, ja kiitos hyvästä kysymyksestä.
Kyllä.
Työnteon muodot ovat eriytyneet. Yrittäjyys, työttömyys, palkkatyö,
taiteilijantyö ja monet muut elämän muodot vaihtelevat. Eläkkeiden ja muun
sosiaaliturvan tasa-arvon vuoksi tarvitsemme rakenteellista remonttia,
joka turvaa eritavoin ansaitun elannon ja sosiaaliturvan
oikeudenmukaisuuden.
Kuulen mielelläni mallistanne lisää. Mutta tunnustan, että vaalinalusaika
on niin täyteen buukattu tilaisuuksia, että ennen vaaleja tapaaminen ei
onnistu.
Kansa päättää, pääsenkö jatkamaan kansanedustajana, mutta
yhteiskunnallista vaikuttamista tulen varmastyi jatkamaan, joten istun
mielelläni nenäkkäin ja opin lisää ratkaisuehdotuksestanne.
Ystävällisin terveisin Tarja Filatov
Kyllä.
kyllä. Työttömyysturvan esteitä tulisi ylipäätään purkaa siten, että
ihmisellä on tiukka työn vastaanottovelvoite, mutta muuten tekimen on
vapaata.
kyllä, taide ja luovuus on pohjoismaiden menestyksen avain.
kyllä
kyllä
Guzenina-Richardson Maria (sd. / Uusimaa) 20.3.2011
Hei Maaria,
kyllä pitäisi.
Kuulisin mielelläni mallistanne lisää. Edesmennyt kollegani Tommy
Tabermann ajoi asiaa ansiokkaasti ja se sisätyi myös muistaakseni
puolueeni Ei vain leivästä -ohjelmapaperiin.
Parhain terveisin
Maria Guzenina-Richardson
Kantola Ilkka (sd. / Varsinais-Suomi) 19.3.2011
Hei
Olen tutustunut Tarja Gronbergin selviykseen taiteilijoiden toimeentulon
ja sosiaalituvan kehittämisestä. Minusta siinä on monia tärkeitä asioita
otettu esiin ja lisäksi mahdollisia ratkaisuehdotuksia.
Taiteilijoiden eläketurva ei ole nykyään parhaalla mahdollisella tolalla.
Ongelma on että eläkettä kartutetaan ja aikanaan maksetaan jopa kolmen eri
eläkelain mukaan. Lel, Yel ja Myel järjestelmissä. Voisi olla järkevämpää
selvittää mahdolisuus siihen että taiteiijat olisivat yhden eläkelain
piirissä. Voisiko joku nykyisistä olla käypä, sitä en osaa sanoa.
Pitäisi ilmeisesti olla joka tapauksessa mahdollisuus taiteilijan
yrittäjätoimintaan, jossa siinä tapauksessa sovellettaisiin yriäjän
eläkelakia.
Minusta olisi kiinnostavaa ja tärkeätä jatkaa keskustelua taiteiljoiden
ja muiden vastaavassa asemassa olevien ammatin harjoittajien eläke-ja muun
sosiaaliturvan kehittämisestä.
Terveisin
Ilkka Kantola
Karhu Saara (sd. / Pirkanmaa) 23.3.2011
Hei,
Kiitos postista ja kysymyksestä. Tausta-aineistonne tähän oli varsin
laaja
ja kattava. Näkemys siitä, että yrittäjäeläkejärjestelmä ei olisi sopiva
eläkejärjestelmä sellaisenaan, on ilmeisesti ainakin kuvataiteilijoiden
sektorilla laajalti hyväksytty ja yhteinen näkökulma. Eläketurva on
jokaiselle todella tärkeä ja se, että taiteilijakenttä on asiassa
yhtenäinen, on merkittävä ja huomionarvoinen seikka. Takuueläkkeeseen
verrattuna ehdotettu eläkejärjestelmä voisi osaltaan toimia kannustimena
ja kustannusneutraalina sen käyttöönoton ei pitäisi tuottaa ongelmia,
jos se vain alalla hyväksytään.
Asia vaatisi kuitenkin vielä tarkempaa perehtymistä kyllä/ei – vastausta
varten. Hyvä olisi pohtia mm. mitkä muut alat olisivat kenties olla
samassa tilanteessa ja miten järjestelmä toimisi osana kokonaisuutta.
Yst. terveisin
Saara Karhu
kansanedustaja (sd)
Kiuru Krista (sd. / Satakunta) 21.3.2011
Hei,
vastaan edustajan edustajan puolesta, sillä tiedän hänen vastauksensa.
Olen hänet hyvin asiasta briiffannut :)
Oletan, että me vapaat dokumentaristit kuulumme joukkoon myös?
Vastaus on ehdottomasti kyllä.
ystävällisesti
Leea Pennanen
Kristan avustaja
dokumenttiohjaaja, toimittaja
Kumpula-Natri Miapetra (sd. / Vaasa) 19.3.2011
Tietysti. Periaatteessa näin, en tunne mallia miten se rahoitettaisiin.
Työntekijöihin viittaaminen viittaisi siihen, että rahoittajina olisi
työntekijä / vapaa taiteilija itse ja työnantaja / taiteilijan tapauksessa
ilmeisesti joku muu.
Kiinnostaa mallinne, mutta sopisiko vaalien jälkeinen aika aikataulujen
vuoksi?
Yst terv
Miapetra Kumpula-Natri
Lipponen Päivi (sd. / Helsinki) 21.3.2011
Hei, taiteilijoiden eläketurvan kehittäminen on tärkeätä. Jokainen
kansalainen rahoittaa omista palkkatuloistaan ansiosidonnaisen
eläketurvansa ja olisi hyvä kuulla kuinka eläke voitaisiin kerätä
myös taiteilijan työtä tekevien palkkatuloista. Aikataulullisesti
tilanteeni on se, että vaalien jälkeen ja mikäli tulen valituksi olen
jälleen eduskunnassa ja järjestän mielelläni palaverin aiheesta. Jos
teillä on materiaalia, jonka voin toimittaa hallitusneuvotteluihin,
toimittakaa se sähköisesti minulle ja minä huolehdin sen
asianosaisille. Minut tavoittaa myös nettisivuillani olevista
vaalitapahtumista. Terveisin Päivi Lipponen
Piirainen Raimo (sd. / Oulu) 21.3. / 14.4.2011
Luovien alojen sosiaaliturva ei ole oikealla tasolla, sitä tulee kehittää.
Hyvin moni heistä toimii yksityisyrittäjänä. Mielestäni se voitaisiin
hoitaa palkansaajan ja yrittäjän eläketurvan välimaastoon sijoittuvalla
lainsäädännöllä.
Kyllä
Kyllä
Kyllä
Kyllä
Kyllä
Tv: Raimo Piirainen
Saarinen Matti (sd. / Uusimaa) 23.3.2011
Tervehdys Maaria
Kiitos kysymästä.
Kyllä se tuntuisi oikeudenmukaiselta.
Ystävällisin terveisin Matti Saarinen sd Lohja (Uusimaa 399)
Tuomioja Erkki (sd. / Helsinki) 21.3.2011
Hyvä Maaria Märkälä
Vaikka periaatteessa vierastan aina kaikkiea kyllä tai ei? kysymyksiä
vastaan kuitenkin tähän kyllä, koska pidän asiaa tärkeänä ja olen siihen
muissakin yhteyksissä ottanut kantaa.
Pienen varauksen kuitenkin jätän vielä siihen, täytyytö tästä tehdä ihan
oma eläkelakinsa vai olisiko se paremmin sovitettavissa muuhun
eläkelainsäädäntöön, edellyttäen että asia tulee samalla tavoin
hoidetuksi.
ystävällisin terveisin
Erkki Tuomioja
Väätäinen Tuula (sd. / Pohjois-Savo) 14.4.2011
- Taiteilijaeläkkeiden määrää tulee lisätä. SDP:n Ei vain leivästä
-ohjelma: ”Apurahoituksen määrää tulee lisätä samoin ylimääräisiä
taiteilijaeläkkeitä”.
- Tommy Tabermann ym, vuoden 2009 talousarvioaloite:
Taiteilijaeläkkeiden määrä tulee ainakin kaksinkertaistaa, 35 eläkkeestä
70 eläkkeeseen.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/taa_908_2008_p.shtml
- Kyllä, nykykäytäntöä tulee järkevöittää. Saman pitäisi koskea muitakin
aloja, jos itsenäisen työn tekeminen ei estä muun työn vastaanottamista.
Taiteen tekemisen työttömyysturvalla ei kuitenkaan pidä johtaa
taiteilijoiden työn polkumyyntiin. Useilla aloilla esimerkiksi tuetut
harjoittelut saattavat johtaa normaalipalkkaisten työpaikkojen määrän
leikkautumiseen.
- Kyllä. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulma on huomioitava.
Keskustalainen niukkuuden jakamisen politiikka on johtanut heikkoon
toimeentuloon monille. Samalla olisi turvattava pitkäkestoinen toimeentulo
myös apurahakausien välissä tai niiden loppuessa.
- Esim. SDP:n Osku Pajamäen kannanotto vaalipaneelissa:
-
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2500159/taide-sai-laajaa-tukea-vaalipaneelissa
- Kyllä. Aluksi ns. prosenttiperiaate pitäisi toteuttaa myös
käytännössä eli noin prosentti rakentamisen kustannuksista tulisi käyttää
rakennuksen ja sen ympäristön taiteelliseen parantamiseen.
- Esim. SDP:n Sinikka Hurskaisen ym toimenpidealoite vuodelta 2008:
- http://www.parliament.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/tpa_48_2007_p.shtml
- Tuloverotuksen ja arvonlisäveron oikeudenmukaisia määräytymisperusteita
tulee tarkastella eri alojen kesken. Yleishyödyllisten järjestöjen
verotuskäytäntöjä on yleisemminkin selvennettävä. Voittoa tavoittelematon
taho on erotettava verotuksessa yritysmäisesti tuotteita ja palveluita
myyvästä toimijasta. Ammattiliittoina järjestöjä tulee tarkastella muihin
ammattiyhdistyksiin verraten. Lisäksi verotuskäytäntöjen pitkäjänteisyys
ja ennustettavuus on tärkeää, jotteivät epäselvät käytännöt hankaloita
yhteisöjen toimintaa.
Ehdokas: Tuula Väätäinen, SDP
Varalla: Kuisma Risto (sd. / Uusimaa) 22.3.2011
Kiitos Kyllä- vastauksestasi!
Koska perustelussasi saattoi hieman olla tulkinnanvaraa myös ei-vastauksen
suuntaan...niin
Voisikohan tässä tapauksessa -Suomen kansan kulttuurin ja luovuuden
lähteen, ei-työsuhteisten
ammattitaiteilijoiden: säveltäjien, sanoittajien, kirjailijoiden ja
kuvataiteilijoiden- ollessa kysymyksessä ajatella, että valtion tuki olisi
vaikkapa siirrettyä apurahaa.
Linkistä löytyvän mallin kustannuksissa voit huomata, että valtion
maksuosuus on 5milj. euroa, jos eläkkeen piiriin kuuluu 5000 vapaata
taiteilijaa. Tämän saman summan valtio säästäisi myöhemmin kun
työeläkkeet ja takuueläkkeet yhteensovitetaan ja valtiolle ei synny kuluja
takuueläkkeistä.
Valtio tukee esimerkiksi merimiesten eläketurvaa, sillä
valtio maksaa MEL-maksusta kolmasosan, joka kanavoidaan varustamoyhtiön
(työnantajan) kautta Merimieseläkekassaan. Myös valtion työntekijöiden
eläkemaksusta valtio maksaa valtaosan Valtion eläkerahastoon ja valtion
työntekijöiden osuudeksi jää palkansaajan 4,7% / 6 %. Myös kuntien
työntekijöiden eläkemaksusta kunnat (osa julkista sektoria) maksavat
valtaosan Kuntien eläkevakuutukseen ja työntekijöille jää ainoastaan 4,7%
/6 % eläkemaksu.
Kaikki tämä siis pääosin verorahoilla kustannettua eläketurvaa!!
- Miksei myös meille taiteilijoille
Ystävällisin terveisin Maaria Märkälä
http://www.painters.fi/tiedostot/TML_elaketutkimus_2010.pdf
http://www.painters.fi/tait_tyon_elakemalli%208_3_2011.pdf
http://www.painters.fi/TtEL_kustannukset04032011-1-2.pdf
hei ,
Kannatan ajatusta. Se maksaa, palkansaajien osalta maksu on yli 20 %
tuloista, josta osan maksaa työantaja, mutta se on siirrettyä palkkaa.
Valtio ei tue eläkkeitä.
Risto Kuisma
kansanedustaja
oikeustieteen kandidaatti
Arhinmäki Paavo (vas. / Helsinki) 7.4.2011
Hei Maaria,
vastaus kysymyksiin 1-5 on kyllä. Kysymykseen 6. suhtaudun positiivisesti,
mutta en osaa ottaa varmaa vahvaa kantaa tutustumatta siihen tarkemmin.
Ystävällisin terveisin,
Paavo Arhinmäki
Lapintie Annika (vas. / Varsinais-Suomi) 12.4.2011
Kyllä, sille ei pitäisi olla taloudellista estettä.
Kyllä.
Kyllä.
Kyllä, se lisäisi viihtyisyyytä ja tarjoaisi yleisölle mahdollisuuden
nauttia taiteesta.
Kyllä, tässä voi tulla joitakin rajanvetotapauksia, mutta ne ovat varmasti
selvennettävissä.
ystävällisin terveisin,
Annika Lapintie
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Yrttiaho Jyrki (vas. / Varsinais-Suomi) 20.3.2011
Kyllä tulisi. Vaadimme sitä, kun viimeksi asia oli eduskunnassa. Vaikka
pientä edistystä tapahtui, suuri joukko jäi lakijärjestelyn ulkoipuolelle.
Kamppailua jatketaan!
Tervehtien
Jyrki Yrttiaho
kansanedustaja vas./Varsinais-Suomi/Raisio
Varalla: Hänninen Katja (vas. / Oulu) 9.4.2011
Kyllä.
Kyllä.
Kyllä.
Kyllä.
Kyllä.
Kyllä.
Varalla: Puhakka Sirpa (vas. / Helsinki) 9.4.2011
Taiteilijoiden eläketurvan järjestäminen tulee selvittää perusteellisesti
alkavalla eduskuntakaudella.
Kaikista tuloista on kerryttävä eläketurvaa. Eläkevakuuttaminen on
mahdollisuuksien mukaan säädettävä yhdellä eläkelailla
ja hallintointi keskitettävä. On selvitettävä sekä ei-työsuhteessa olevien
itsensä työllistävien sekä pienyrittäjinä toimivien taitelijoiden
eläketurva. Valmista ratkaisumallia minulla ei ole, mutta olen avoin
kuulemaan esityksiä asian järjestämiseksi ja ajamaan järkeviä ehdotuksia
eduskunnassa.
KYLLÄ tulee. Nyt niitä myönnetään liian vähän. Tämä ei ratkaise
eläkeongelmaa. Osoittaa kuitenkin arvostusta taiteilijoita kohtaan.
HANKALA KYSYMYS. En tältä istumalta näe asiaan käytännöllistä ratkaisua
muutoin kuin että tulisi olla perustulo, jonka aikana voi tehdä myös
taiteellista työtä. Nykyinen työttömyysturva ei tätä mahdollista.
Opiskeluhan on nyt työttömyysturvalla mahdollinen. Tätä taustaa vasten asia
tulisi perata.
Taitelijoiden apurahoja tulee nostaa tavoitteena Pohjoismainen taso. Apurahojen tulee myös täysimääräisesti kerryyttää eläkettä.
Kyllä ehdottomasti. Prosenttiliike pitäisi saada kattavasti kaikkiin
kuntiin. On taiteilijoiden toimeentulon, mutta myös elinympäristön
viihtyvyyden kannalta merkittävä asia.
Kyllä. Asia tulee hoitaa lainsäädännöllä eikä jättää verottajan
tulkittavaksi yleishyödyllisyyden käsitettä.
Terveisin
Sirpa Puhakka
Varalla: Sirnö Minna (vas. / Pirkanmaa) 6.4.2011
KYLLÄ. Ja myös eläkkeiden tasoa on korotettava. Ennen ylimääräinen
taiteilijaneläke oli lähinnä huomionosoitus, nyt monelle elinehto.
KYLLÄ. Ratkaisuna Vasemmistoliitto tarjoaa kaikille kuuluvaa
perusturvaa(tasoltaan 750 euroa/kk), joka ei estä työntekoa.
KYLLÄ. Samalla pitää varmistaa, että mahdollisimman moni pääsee
osalliseksi apurahoista.Apurahat ovat keino edesauttaa sellaisen
merkityksellisen taiteen tuottamista, jolla ei välttämättä saada
taloudellista menestystä.
KYLLÄ. Kuvataidetta voisi olla mukana kaikessa julkisessa
rakentamisessa. Uusien asuinalueiden kaavoituksessa myös yksityisiltä
rakennuttajilta on voitava edellyttää tämän huomioimista.
KYLLÄ. Nimenomaan ei saa tuottaa voittoa eikä olla siinä mielessä
liiketoimintaa.
Minna Sirnö
Alanko-Kahiluoto Outi (vihr. / Helsinki) 31.3. / 4.4.2011
Kyllä. On ehdottoman tärkeää saada taiteilijoille ennustettava ja
kunnollinen eläke, ja siksi taidemaalariliiton avaus on erittäin
tervetullut. Tällä hallituskaudella saatiin vihdoin ja viimein aikaan
laki, joka kerryttää apurahoista sosiaaliturvaa ja eläkettä. Kaikki
taiteilijoiden tulo ei kuitenkaan ole apurahatuloa. Muusta kuin
työsuhteessa tehdystä työstä kertyvä eläke on pienituloisilla
taiteilijoilla todella pieni, sillä useimmilla ei ole varaa vakuuttaa
itseään yrittäjien eläkekassassa. On siis tarpeen selvittää, mikä olisi
paras tapa kerryttää taiteilijalle eläkettä, joka olisi verrannollinen
palkasaajan eläkkeen kanssa. Jokaisella työntekijällä tulee olla
yhdenvertainen oikeus sosiaaliturvaan ja eläkkeeseen työn teettämisen ja
tekemisen muodosta riippumatta.
KYLL Ä
Olen tehnyt asiasta eduskunta-aloitteen, jossa perustelen korottamisen
tarpeellisuutta:
KYLLÄ
KYLLÄ
Olen tehnyt asiasta eduskunta-aloitteen:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/taa_9_2007_p.shtml
KYLLÄ
Aloitteestani prosenttiperiaate otettiin mukaan Helsingin kaupungin
strategiaohjelmaan tämän valtuustokauden alussa. Valtio voisi tarjota
porkkanarahaa kunnille siitä että ne rahoittavat kulttuuria esimerkiksi
investoinneissa ja merkittävissä korjaushankkeissa varaamalla
kustannuksista prosentin kultturiin.
KYLLÄ
Olen tehnyt tästä epäkohdasta kirjallisen kysymyksen
valtiovarainministeriölle:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_1036_2008_p.shtml
Voit lukea täälätä lisää työstäni taiteen ja kulttuurin hyväksi:
http://www.outialanko.fi/ukk/mita-olen-eduskunnassa-tehnyt-taiteen-ja-kulttuurin-hyvaksi
Outi Alanko-Kahiluoto
Kansanedustaja (Vihr.), kirjallisuudentutkija (FT)
Helsinki
Hei,
Tuija pyysi välittämään seuraavan viestin:
"Kyllä, kannatan selvityshenkilö Tarja Cronbergin ehdotusta taiteilijoiden
eläkelaista, jolla asia saataisiin viimeinkin kuntoon."
Ystävällisin terveisin Tuijan puolesta
Anna Saarela
Oikeusministeri Tuija Braxin eduskunta-avustaja
Personal Assistant to MP, Minister of Justice Tuija Brax
Karimäki Johanna (vihr. / Uusimaa) 23.3.2011
Hei
Kiitos kysymyksestä. Taide ja kulttuuri ovat tärkeitä koko kansan
hyvinvoinnille ja taitelijoilla tulee olla turvattu toimeentulo myös
vanhuusiällä. Kannatan esittämääsi taiteilijoiden eläkelakia. Ensimmäinen
askel olisi valtion taiteilijaeläkkeiden tuntuva lisääminen, että ne
olisivat useamman taiteilijan saatavilla.
Kyllä
Kyllä, ilman muuta. Nyt on sentään mahdollistettu opiskelu työttömyysjakson aikana ja samoin on mahdollistettava taiteen teko ja muiden pienten sivutöiden teko työttömällekin siten että se olisi kannattavampaa kuin jouten olo. Vihreiden perustulomalli on ideaalinen työn kannustin ja kaikki muutokset siihen suuntaan ovat parannuksia.
Kyllä
Kyllä, olen prosenttitaiteen lämmin kannattaja. Lisää taidetta julkisiin tiloihin!
Kyllä, vaikuttaa ihan hyvältä ajatukselta. Asiaa pitäisi ainakin selvittää verouudistuskokonaisuudessa.
Yst. terv.
Johanna Karimäki
Kansanedustaja (vihr)
Uusimaa
Niinistö Ville (vihr. / Varsinais-Suomi) 19.3.2011
Kyllä, olemme tehneet jo tällä hallituskaudella töitä sen eteen että
epäsäännöllisissä ja epätyypillisissä töissä olevat saisivat vastaavan
sosiaaliturvan kuin palkkatyössä olevat. Luovan työn tekijöiden
eläketurvan kuntoon saattaminen on tärkeää sen lisäksi, että saimme
apurahansaajien sosiaaliturvan kuntoon.
Yst.terv.
-Ville N
Sinnemäki Anni (vihr. / Helsinki) 4.4.2011
Hei,
Ohessa Anni Sinnemäen vastaukset kysymyksiinne
yhteistyöterveisin
Päivi Siltanen
työministerin sihteeri
Työ- ja elinkeinoministeriö
PL 32
00023 VALTIONEUVOSTO
Vihreät kannattavat taiteilijoiden eläketurvan parantamista palkansaajien
tasolle. Taidemaalariliiton esittämä malli on ehdottomasti tutkimisen
arvoinen ja varmasti yksi mahdollinen tie taiteilijoiden eläketurvan
parantamiseen. Toinen keino olisi nostaa apurahoja, jotta myös eläkkeet
muodostuvat nousevan palkan myötä suuremmiksi.
Kuluvan vaalikauden Vihreiden suuria saavutuksia on apurahansaajien
eläketurva. Ongelma taiteilijoille kuitenkin on, että kertyvät eläkkeet
ovat pieniä. Tätä ongelmaa saattaa olla vaikea ratkaista oman erillisen
erittäin pienen eläkejärjestelmän avulla, joka lisäksi saattaisi murentaa
muiden apurahansaajien eläkejärjestelmää.
Olemme valmiita tarkastelemaan itsensä työllistävien sosiaaliturvaa ensi
vaalikaudella. Suomen Taiteilijaseura on esittänyt selvitettäväksi
mahdollisuutta vakuuttaa muusta kuin työsuhteisesta toiminnasta saatavien
tulot Maatalousyrittäjien eläkelaitoksessa. Tämä mahdollisuus on syytä
selvittää samassa yhteydessä erillislain kanssa.
Varalla: Pulliainen Erkki (vihr. / Oulu) 4.4.2011
Kyllä. Se olisi varsin kohtuullista.
Kyllä. Vaikuttaa perustellulta, mutta täytyy tutkia perusteellisesti
suhteessa muitten työttömien tasapuoliseen kohteluun.
Kyllä. Asiallinen tavoite.
Kyllä tietenkin.
Kyllä. Persoonallisesti laadittu kysymys.
Erkki Pulliainen
Varalla: Rantanen Elina (vihr. / Varsinais-Suomi) 21.3.2011
Hei,
Kannatan tällaisen eläkelain luomista. En ole tosin niin perehtynyt
asiaan, että voisin sanoa onko tämä paras mahdollinen malli, vai olisiko
mahdollista ajatella esim. taiteilijoita ja tutkijoita saman lain
piirissä. Viime vaaleissa puhuttiin paljon apurahalla elävien
sosiaaliturvan parantamisesta, ja olikin erinomaista, että
sosiaaliturvasta saatiin päätös. Apurahat eivät kuitenkaan muodosta
taiteilijoiden koko tuloa, ja kuten kannanotoissanne esiintyykin,
nykyjärjestelmä ei onnistu takaamaan monellekaan taiteilijalle
asianmukaista eläkettä. Uskon luovan talouden olevan yksi uusista talouden
voimavaroista, mikä edellyttää myös yhteiskunnalta panostuksia.
Taiteilijoiden ja muiden luovan alan työntekijöiden
työskentelyolosuhteiden parannus, kuten eläketurva, ovat tässä olennaisia.
Siksi tämä esitys - joko tällaisenaan tai jotenkin sorvattuna/yhdistettynä
- on tärkeä.
terveisin Elina Rantanen